PARI-PARI P U T E R I

kamu ; mereka :)

Sunday, November 7, 2010

KAYILAN 01

Suasana di sana amat nyaman , ada beberapa makhluk yang sama dengan Pari-Pari Dewi dan Pari-Pari Puteri tersenyum sambil melambai-lambai tangan ke arah kami . Mereka mempunyai pelbagai warna yang cantik dan unik . Cuma sayap mereka tidak berkilat seperti dua Pari-Pari ini .



"Kita sudah sampai . Selamat datang ke istana kami ." Kata Pari-Pari Dewi sambil tersenyum manis . Istana itu terletak di bahagian paling tinggi pada pokok itu . Dari atas aku dapat melihat hampir keseluruhan Kayilan .

"Kenapa kawasan di sebelah sana cerah ?" Soalku kerana aku merasakan sesuatu yang aneh .

"Di sana adalah puak Quella .. Kawasan mereka memang cerah dan panas .."Kata Pari-Pari Puteri .

"Puak Quella sama seperti kamu ?" Soalku .

"Tidak, mereka tidak mempunyai sayap seperti kami . Tetapi mereka mempunyai tangan & lidah yang panjang . Lidah mereka boleh membelit apa-apa saja . Tangan mereka sangat pantas ." Kata Pari-Pari Dewi pula .

"Mereka puak jahat ?" Soalku .

"Dulu mereka adalah puak yang baik . Tetapi setelah kejadian 100 tahun lalu semuanya berubah ." Kata Pari-Pari Puteri .

"Apa yang terjadi pada 100 tahun yang lalu ?" Soalku .

"Salah seorang raja dari puak itu mencintai Puteri Rama-Rama yang terkenal dengan kecantikkannya . Malangnya Puteri Rama-Rama tidak mencintai raja itu , baginda mencintai makhluk lain . Sehingga kini tidak ada yang tahu siapa yang Puteri Rama-Rama cintai ." Kata Pari-Pari Dewi .

"Maksudnya , Puteri Rama-Rama sudah tua lah ya ?" Soalku .

"Tidak , Puak Butterfly adalah salah satu puak yang sangat cantik . Umur mereka hanya akan bertambah setiap 10 tahun . Bayangkan , jika semasa 100 tahun lalu umur baginda Puteri Rama-Rama baru mencecah 16 tahun."Kata Pari-Pari Puteri pula .

" Ouh , maksudnya sekarang umur baginda baru mencecah 26 tahun la kan ?" Soalku .

"Ya .." Balas Pari-Pari Puteri sambil tersenyum .

"Mudanya ! Mesti cantikkan .." Aku tersenym memandang dua Pari-Pari dihadapanku .

"Sangat cantik . Sayapnya berwarna warni . Kalau kamu lelaki , pasti kamu akan jatuh cinta padanya ."Kata Pari-Pari Puteri .

"Bila saya boleh berjumpa dengannya ?" Soalku .

No comments:

Post a Comment